Influensen från sociala media känns i nästan alla aspekter av vårt liv. Har du ett eget företag där du kanske säljer hälsoprodukter, eller tillhandahåller en service, är det dags att använda detta till din fördel.
Förr i tiden kunde du använda dig av annonser för att påverka kunderna, och göra dem intresserade av vad du hade att erbjuda. Men reklamen har efterhand blivit så massiv att vi inte orkar att ta in det längre. Den följer oss överallt, på TV, busshållplatsen, på telefonen, i mailboxen ja, tom på sociala media. Det blir svårare och svårare att nå dina kunder, så att de fångar ditt budskap. Vi vänder oss inte längre till företag för att få informationer om deras produkter eller tjänster, vi lyssnar på våra medmänniskor. Vi vänder oss till personer vars åsikter vi av någon anledning litar på. Det är här sociala media kommer in.
Har du hört talas om influencers?
Vad är en influencer, tänker du kanske. Det är en person vars omdöme andra litar på, och som därför har stort inflytande på deras åsikter. Det kan vara en bloggare som under några år skrivit om ett visst ämne och som upparbetat en stor skara följare. Dessa följare har bra erfarenhet med den här bloggarens åsikter, och litar på dessa. Fokus har flyttats från företag till individer, och de flesta av oss lyssnar på människor som talar direkt till oss, istället för att skapa annonser till flertalet. Det känns mera genuint och äkta.
Dessa influencers kan vara din väg till dina kunder. Först ska du förstås känna din kund, och veta vad de tycker är viktigt. Sedan ska du hitta en influencer som matchar detta och skapa ett samarbete med vederbörande. Ett uttalande eller en recension från en sådan influencer kan vara en riktig guldgruva för dig. Om hen gillar dina produkter eller tjänster, förstås.