När du ska flytta gäller det att göra smarta val och lägga en realistisk budget. För visst kostar det en del att flytta oavsett om du flyttar i ditt närområde eller till en helt ny stad. Genom att göra smarta val kan du hålla kostnaderna nere utan att slita ut dig totalt under flytten.
Här ger vi dig som ska flytta till eller inom Halmstad.
Anlita en flyttfirma
När du söker en flyttfirma i Halmstad bör du inte anlita den billigaste på marknaden. Men du bör inte heller låta dig luras till att betala överpriser. En seriös flyttfirma har fasta priser på olika paket du kan välja mellan. Det enda som kan variera är själva transportkostnaden eftersom folk flyttar olika långt.
Kartonger och emballage
Det finns tre olika alternativ när det kommer till kartonger och emballage.
- Du kan välja att köpa alla flyttkartonger du behöver
- Ett annat alternativ är att be matbutiken om frukt-kartonger
- Seriösa flyttfirmor erbjuder dig att hyra kartonger och emballage till en billig penning
Vad just du väljer är upp till dig. Se till att ditt val passar in i din budget men även i din plan för flytten. Om du har planerat att flyttfirman ska göra så mycket som möjligt kan det vara smart att hyra deras kartonger. Men du som däremot vill ha så lite hjälp som möjligt av flyttfirman kan istället satsa på frukt-kartonger och hålla kostnaderna nere.
Endast transport eller mer?
Vad är det du vill få hjälp med under flytten? De allra flesta vill endast få hjälp med själva transporten. I dessa fall kommer flyttfirman på utsatt dag och tid, bär dina möbler och tillhörigheter till transportbilen. Sedan kör de allt till din nya bostad där de bär in allt i ditt nya hem.
Vet du om att en flyttfirma Luleå erbjuder mycket mer än så? Om du av någon anledning inte vill eller kan packa ner och packa upp alla dina tillhörigheter kan du anlita flyttfirman till att göra även det.
Flyttstäda själv eller anlita hjälp?
Innan du bestämmer dig för att ta hand om flyttstädningen på egen hand bör du kolla upp hur mycket det faktiskt är att göra. Att flyttstäda är absolut inte som en helt vanlig vardagsstädning utan mycket mer.
Det smarta valet är att låta flyttfirman ta hand om städningen. På så sätt kan du själv fokusera på din nya bostad istället för att spendera timmar med att göra rent din gamla bostad.
Sätt igång i tid
Även om du planerar att anlita hjälp med så mycket som möjligt är det smart att börja i tid. Skriv en lista över vad som måste göras under flytten. Det är lätt att glömma bort viktiga små saker. En lista gör det lättare att komma ihåg allt.
Passa på att rensa ur hemma. Saker som är trasiga kan du slänga eller återvinna om det är möjligt. Saker du inte längre använder kan du antingen sälja eller ge bort. Det finns ingen anledning att spara på saker du ändå inte använder.