Primary Navigation

Kontorsmaterial är förbrukningsvaror

Det krävs ofta många typer av olika förbrukningsprodukter på ett kontor – något som är påfrestande för miljön. Du kan välja att göra det enkelt för dig och beställa detta som service av ett externt företag eller fixa det själv.

Oavsett vad – det är viktigt att detta görs på rätt sätt. Slarva inte – vi har bara en planer så det gäller att ta hand om den och handla utrustning miljömedvetet!

Denna text ger några tips och saker att tänka på vid köp av miljövänlig utrustning till kontoret.

Tänk på miljön

Det är lätt att köpa de billigaste produkterna av ren vana. Om du väljer att låta ett externt företag ta hand om allt kontorsmaterial för dig, kan du välja en miljövänlig service. Du själv behöver då inte leta fram de miljövänliga alternativen till bra priser.

Papper – den största boven

För att spara på papper kan du ställa en kartong bredvid kopieringsmaskinen för insamling av felutskrifter, det går då att använda den tomma baksidan.

Se också till att kopieringspappret är miljömärkt!

Plastfickor – går att återanvända många gånger

Alla plastfickor och mappar bör vara tillverkade av polypropylen eller polyeten. Båda dessa material går att slänga i återvinningen då de inte går att använda längre samt att tillverkningen är mer miljövänlig.

Pennor – alla olika sorter

Det finns bläckpennor av återvunnen plast från PET-flaskor. Det finns även bläckpennor tillverkade av biologiskt nedbrytbara majsfibrer.

Överstrykningspennor, whiteboardpennor och blädderblockpennor bör vara Svanenmärkta.

Kuvert – även om du inte använder många per månad

Kuvert kan inte kastas i återvinningen på grund av limmet som finns på dem. Det är bättre att köpa Svanenmärkta kuvert med vattenlösligt lim.

Även Svanenmärkta fönsterkuvert går bra att återvinna då den speciella plasten går att urskilja på pappersbruket.

Större beställningar – det smarta valet

Beräkna ungefär hur mycket som förbrukas på kontoret per år och gör en större beställning. Det är bättre för miljön då det endast krävs en transport samt att du eliminerar risken för att någon standardprodukt tar slut på kontoret.